כולם מתכוננים זמן רב לטיסה שלהם. בין אם זאת טיסת עסקים, יציאה לחופשה או ביקור משפחתי, כולנו רוצים להגיע לשדה התעופה, לעבור את הבידוק, לעלות למטוס ולהמריא. כאשר העלייה למטוס או ההמראה מתעכבת שעות ארוכות מעבר לזמן המתוכנן או כאשר הטיסה מתבטלת לחלוטין, זוהי עגמת נפש של ממש ופתח לנזקים נוספים. במקרה כזה חוק שירותי תעופה מגן עליכם.
חברות התעופה חייבות להעניק שירות איכותי ללקוחות שלהן, אחרת ייענשו בתשלום פיצוי כספי. כך קובע חוק טיבי (חוק שירותי תעופה) שבא להגן על הצרכנים שרוכשים כרטיס טיסה ונאלצים לחוות מצב של עיכוב ממושך בהמראה, ביטול טיסה או אפילו מצב של רישום יתר וכדומה.
איך לקבל פיצוי כספי במסגרת חוק טיבי?
חוק טיבי נותן מענה במגוון מקרים:
- פיצוי על הקדמת טיסה – חברת תעופה שמקדימה את מועד הטיסה שלה, חייבת להודיע על כך ללקוחות שלה לפחות 14 יום מראש. אם לא עשתה זאת והלקוח מפספס את הטיסה שלו בשל כך, יהיה עליה לשלם לו פיצוי כספי בדיוק כמו במקרה של ביטול טיסה.
- פיצוי על אובר בוקינג – מקרים של רישום יתר לטיסה אינם כה נפוצים מאז שחלפה לה הקורונה מחיינו וחברות התעופה הפכו להיות יותר ממוחשבות עם צ'ק אין מוקדם, אך עדיין יש מקרים כאלו. מקרה של רישום יתר מחייב את חברת התעופה לפיצוי כספי ללקוח ו/או טיסה חלופית תוך כדי מתן הטבות שונות שהוא מסכים להן.
- פיצוי על עיכוב בטיסה – עיכוב בהמראה שנמשך 2-5 שעות מחייב את חברת התעופה להעניק שירותי סיוע ללקוחות שלה בשדה התעופה. השירותים הללו כוללים מזון, שתיה ואמצעי תקשורת. אם העיכוב בהמראה הוא מעבר ל 5 שעות ועד 8 שעות מהמועד המקורי, הם זכאים לפיצוי כספי של החזר מלא עבור כרטיס הטיסה שרכשו ומיסים שונים ששילמו בנוסף לכך או כרטיס טיסה חלופי, לבחירת הלקוח. עיכוב מעל 8 שעות הוא שווה ערך למצב של ביטול טיסה.
- פיצוי על ביטול טיסה – המקרים הללו יותר נדירים בשנים האחרונות אבל לצערנו עדיין קיימים. ביטול טיסה או עיכוב ממושך שעובר את פרק הזמן של 8 שעות מהמועד המקורי של ההמראה, מחייב את חברת התעופה להעניק פיצוי כספי ללקוחות. הפיצוי נקבע בהתאם למרחק יעד הטיסה שלהם כאשר יש 3 טווחי יעד שונים. הרחוק בניהם מטיל פיצוי כספי של 3160 ₪ על חברת התעופה.
- פיצוי על פספוס טיסה – טיסת המשך שמאחרים אליה בגלל הטיסה הקודמת מעניקה ללקוח אפשרות לבחור טיס החליפית או לקבל החזר מלא על הטיסה שלו בדיוק כמו במקרה של ביטול טיסה.
חוק טיבי הוא ללא ספק מהפכה של ממש בענף התעופה ובא להגן על לקוחות שלא תמיד ידעו מה לעשות כשחברת התעופה לא שירתה אותם כראוי.
איך תובעים חברת תעופה זרה?
חוק שירותי תעופה חל על חברות מקומיות וחברות זרות אותו הדבר. במקרה שמדובר על חברת תעופה זרה, כדאי לפנות לשירות של חברת אייר הלפ (Air Help), המתמחה בתביעות לפיצוי כספי במסגרת חוק טיבי מכל החברות, כולל חברות תעופה זרות שיאן להן נציגות בישראל.